Irritation, dårlig kommunikation og uopfyldte behov
Irritation er et udtryk for, at vi selv står med uopfyldte behov. Og dem kan kommunikationen selvfølgelig hjælpe os til at få opfyldt. Men det kræver, vi forstår, hvad der er på spil. Hvad vi mærker, som afslører et behov, men også hvad vi har lært gennem livet, at gøre ved vores behov. Måske har vi lært at andre skal gætte dem og vi ikke skal udtrykke dem. Måske har vi lært, at de alligevel ikke bliver mødt, så vi giver op på forhånd. Måske har vi lært, at vi ikke fortjener, at få dem opfyldt.
Og det er selvfølgelig helt umuligt at kommunikere oprigtig venligt, hvis der er raseri eller skam på indersiden. Nogle gange vil modparten opleve det som kunstigt og påtaget - fordi det er det, det er. Og til tider helt uden vi er klar over det.
I et forløb arbejder vi med baggrunden for, at du netop vælger at kommunikere, som du gør. Ved at blive klogere på, hvor f.eks. irritationen kommer fra, kan vi fremadrettet undgå at udøve vold på os selv, og undgå at gøre os selv og andre rigtige og forkerte. En kommunikativ udfordring og konflikt kan således gøre en dybere problematik tydeligere, så den endelig kan blive løst.