Kommunikation

 

 

Vi kan træne den gode kommunikation, som i sig selv kan sparke til bedre relationer. Når vi iagttager relationelle problematikker, som en kommunikativ udfordring alene, og den vej søger at løse en problematisk relation, kan vi dog måske støde ind i, at det vil kræve et overgreb på os selv at tvinge en positiv retorik igennem. Særlig når vi føler os irriterede indeni. Irritation er et udtryk for at vi selv står med uopfyldte behov. Og det kan kommunikationen selvfølgelig hjælpe os til. Og til tider er det helt umuligt at kommunikere venligt, hvis der f.eks. er raseri eller skam på indersiden. Nogle gange vil modparten opleve det som kunstigt og påtaget, og andre gange vil den gode intention blive mødt og irritationen vil måske lette hos os selv.

 

Det er muligt vi lykkes i den pågældende relation, men det vil ikke være underligt, hvis samme problematik dukker op igen. I vores forløb arbejder vi med baggrunden for, at du netop vælger at kommunikere, som du gør. I overstående eksempel kunne vi søge at blive klogere på, hvor irritationen kommer fra, så vi fremadrettet kan undgå at udøve vold på os selv, og undgå at gøre os selv og andre rigtige og forkerte. En kommunikativ ændring kan således gøre en forskel i sig selv, men kan også gøre en dybere problematik tydeligere.

 

Hvis noget bevidst eller ubevidst er farligt, eller frygten for afsløring lurer i kulissen, giver det måske mere end god mening, og er hensigtsmæssigt, at have en hård retorik, der skubber folk væk. En tvungen blødere kommunikation, der kan få folk til at komme nærmere, vil paradoksalt nok, kunne skabe angst. Så en kommunikativ løsning, i værste fald, udløser den frygt, man forsøger at undgå med netop den retorik man udøver.

 

Jeg mener, vi har vores strategier, disse inkluderer kommunikative virkemidler, og skal værne om dem, til vi har fået udviklet en tryg base, der kan stå uden vi generer frygt og angst. Det kommer måske helt af sig selv, når vi får øje på at strategien ikke er nødvendig længere. Omvendt skal vi ikke smide brugbare strategier fra os, før vi er klar. De har et formål vi i første omgang kan undersøge, så vi forstår hvordan vi på bedste vis forsøger at beskytte os selv gennem kommunikation. Også selv om det ikke altid er det mest hensigtsmæssige. Med den viden giver det også mening, hvorfor det kan være forbandet svært at ændre adfærd til trods for en ellers rationel og kognitiv forståelse for eget og andres bidrag i relationer.